Annons:
Etikettallmänt
Läst 53527 ggr
Sara
1/18/11, 7:43 PM

Hur känns foglossning?

Jag har ont i magen till och från hela tiden. Speciellt om jag nyser, hostar eller spänner magen.

Jag funderar på om det är början på foglossning eller "bara" muskler och ligament som gör ont.

Så hur känns foglossning?

Sara

Annons:
Veronica
1/18/11, 8:06 PM
#1

Min foglossning känns som ilningar/skärande på båda sidor av blygdbenet samt värk i höfterna. Den är värre denna graviditeten än förra gången, vissa dagar är det tom jobbigt att bara ta sig ut till bilen. Men nu är det inte alltför lång tid kvar, 27+5 idag ;)

Hoppas att du inte redan börjar få problem med fogarna utan att det bara är värken som blir när livmodern växer.

Amor vincit omnia

Sara
1/18/11, 8:37 PM
#2

Jag hoppas det med, för det gör bra ont det här med. Nyser jag så känns det som om jag får kramp i magen.

Sara

Mitralis
1/19/11, 12:54 AM
#3

Som jag förståt det så känns foglossning mer i bäckenet än i magen. Tror att jag åkte på foglossning när jag åt P-piller som var alldeles för starka för mej. Fick till och med en graviditetsfläck i pannan som försvann när jag slutade med dem.

"Vilka är symptomen?
Smärta över blygdbenet och i ljumskarna är de vanligaste symptomen. Du kan också få ryggsmärtor, smärtor i bakre delen av bäckenet eller höftsmärtor. Det är vanligt med en skapande eller klickande känsla i området runt blygdbenet och smärtan kan röra sig nedåt lårens insida eller mellan benen. Smärtan förvärras ofta om du har benen brett isär, promenerar, går upp- eller nerför en trappa eller ändrar ställning dig i sängen. Den är ofta mycket värre på natten och kan göra att du sover dåligt. Det kan vara särskilt smärtsamt att gå upp på toaletten på natten."



Trollhassel
1/19/11, 11:53 PM
#4

Ljumskarna och blygdbenet för min del. Kännde min helt instabil och det knastrade när jag gick. Asjobbgt var det! Fick det i vecka 26.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Theriss]
1/20/11, 11:18 AM
#5

Hela mitt bäcken och blygdben kändes som om de skulle falla isär vilken sekund som helst. Speciellt utsidan av höfterna var för jävliga dygnet runt. Fick det nånstans vid v 25 och fick bli sjukskriven till slut för jag kunde knappt leva normalt.

Rajas
1/20/11, 9:03 PM
#6

Jag är i vecka 13 och har fått foglossning.. känns ungefär som Mitralis skriver mer eller mindre, är dock hyfsat under dagarna men jag är stel som en tant på natten :-(

Mvh Millan

Annons:
Memsan
1/31/11, 10:35 AM
#7

Du har fått bra beskrivningar på hur det känns. Jag fick foglossning innan jag ens hade plussat, gick som en pingvin hela graviditeten och kunde inte sätta mig eller resa mig från golvet. Det kändes som om någon stacken kniv bakifrån in i bäckenet vid vissa rörelser.

Smärtan var hemsk, inte nåt jag skull önska min värsta fiende ens.

Idag är min son 1 år, och jag är fortfarande långt ifrån bra. Jag kan röra mig nästan obehindrat, men en del av smärtan finns kvar..

Träning 3 dagar i veckan är det som gjort det bättre, men jag räknar emd att ha ont ett par år till.

Det tråkiga i att ha sådana smärtor är att jag är osäker till ett barn till, vill väldigt gärna ha ett till, men har jag dessa smärtor eller till och med värre kan jag inte ta hand om min son. Och ha de smärtorna med två barn, det går bara inte.

motherangel
2/2/11, 4:15 PM
#8

Tror inte att det är foglossning du har utan växtvärk :)

har samma symptom som du, ont o spänner/"krampar" lite i magen när jag hostar eller nyser :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

JossanH
1/31/12, 3:41 PM
#9

jag känner också av i magen när jag nyser eller utsätter kroppen för liknande rörelser.

Men jag har även gått och trott att jag sträckt mig vid insidan av låret/mellan benen, då det känts som det. Kände av det i onsdags (en vecka sedan alltså) första gången när jag var ute och gick en rask promenad. När jag sedan, ett par dagar senare, skulle ut och gå igen hände samma sak fast en aning lindrigare. Har känt av det från och till och vissa rörelser har varit värre än andra.
Men jag har inte alls kopplat detta till graviditeten utan helt enkelt trott att jag sträckt mig och gjort något dumt. Så var vi hos barnmorskan idag och jag hade inte en tanke på smärtorna utan allt var ju bara bra.
När vi sedan parkerade bilen så jag fick gå en bit hem kom värken tillbaka och då slog det mig- tänk om det är foglossningar jag känner av!?
Anledningen att jag inte trott det innan är för att jag inte har känt något i ljumskar, höfter eller rygg, utan smärtan är verkligen isolerad till blygdbenet (antar jag att det är..) så det smärtar mellan benen.
var tvungen att rusa iväg på ett möte, och det kändes kan jag säga.. Ibland är det en molande värk för att sedan sticka till och göra riktigt ont emellanåt.
Ska ringa och prata med barnmorskan i morgon, men tänkte först höra om det är någon som känner igen det?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
1/31/12, 10:24 PM
#10

Nä men Jossan, är du gravid?! Grattis! =D

Sara

JossanH
2/1/12, 6:32 PM
#11

#10 ja, se på den :P i sommar ska det visst bli en människovalp här! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
2/1/12, 7:55 PM
#12

# 11 =D

Sara

JossanH
2/2/12, 6:46 PM
#13

Förresten pratade jag med Barnmorskan idag det är väl troligen foglossningar jag känner av.. Det gör ont vid vissa rörelser och ikväll har jag även känt av i ryggen.. Hoppas, hoppas (!!!!) att detta är övergående och inget som förvärras då jag gillar att röra på mig och kommer behöva ränna runt en del på jobbet i sommar..
Jobbigt bara för nu MÅSTE jag vara ute i god tid till bussen för en mycket rask promenad är inte att rekommendera och springa kan jag tänka mig kommer kännas en hel del :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Sara
2/3/12, 1:24 AM
#14

# 13 Det låter tyvärr precis som foglossning och nej, det går inte över. Inte förren ungen är ute och några månader efter i värsta fall. Röra på sig är bra men inte överanstränga för även om det kanske inte är farligt, så gör det bara ondare.

Här i landstinget så får man foglossningsbälte av sjukgymnasterna. Det fungerar som så att det dras åt runt höfterna så bäckenet stabiliseras. Dock är det inget universalmedel men för en del gör det mindre ont med ett sånt. Kolla med din sjukgymnast oxå, för det är ju några månader kvar, så det kan vara värt att testa.

Sara

Upp till toppen
Annons: